Politikken

Bydelsmanifest, oppvekst, folkehelse og eldreomsorg.

Bydelsmanifest

Garantist for å sette fremkommelighet i fokus for bydelen, uansett funksjonsgrad og årstid

Vi har opplevd et trykk fra medlemmer og beboere i vårt område som har etterlyst bedre tilrettelegging for å kunne komme seg frem.

Her jobber vi jevnlig for å ha et konstant trykk inn mot kommunen på lyssetting, brøyting og strøing og generelt vedlikehold på de litt mindre veier og stier.

Skal opprette et lokalt kvinnepolitisk nettverk som skal være pådriver for å sette kvinnepolitiske saker på dagsorden

Vi ønsker at lokallaget skal være en plass hvor alle kan få løftet og prøvd sakene de brenner for i trygge omgivelser.

Vi kommer til å arrangere mindre samlinger hvor terskelen er lav og kunnskap og engasjement kan utvikles.

Skal jobbe for aktivitetshus/flerbruks hus på Strindheim, Åsvang og Lade

Vi mener at alle bydeler skal ha gode møteplasser for alle aldersgrupper.

Vi ønsker at de eksisterende møteplasser må videreutvikles eller at det opprettes møteplasser som aktivitet kan samles i, på kryss av alder og samfunnslag.

Skal jobbe mot neddbygging og forringing av kultur- og rekreasjonsareal nord for Lade Allé

Østbyen arbeiderlag har vært en sterk og fast stemme i arbeidet med byutvikling for Lade.

Vi anerkjenner at Trondheim vokser og trenger areal, men vi mener at det er viktig at vi finner de bærekraftige løsningene sammen.

Vi samarbeider med andre om pragmatiske og balanserte kompromisser, hvor vi inkluderer alle perspektiver i vårt press på prosessene.

Skal være en forkjemper for utvikling av togtilbud lokalt og regionalt, stoppesteder og infrastruktur skal bestå langs et dobbeltspor fra Stjørdal til Støren

Vi tror de bærekraftige løsningene kommer av å spille på lag med klimaet.

Vi ser verdien av, og jobber for, en trygg og sikker kollektivtrafikk som en samarbeidspartner for samfunnsutvikling, uten at det går på bekostning av lommeboka.

Verdisaker

Oppvekst

Vi jobber for at bydelen og andre bydeler skal ha god og trygg skolekapasitet.

Vi ønsker at læreren skal få være lærer og at fokuset flyttes tilbake til å utvikle teamet rundt eleven. Vi må slutte å betale dyrt for konsekvensene uten at vi i større grad jobber med å bedre forutsetningen fra barna blir født og til de skal være selvstendig i skoleløpet. Dette inkluderer å skape en tverrfaglighet i utdanningene til barnehagelærer, miljøarbeidere og lærere, nyutdannede i disse 3 hovedgruppene må ha bedre utgangspunkt enn hva de har i dag. Vi mener dette er en av flere ting som kan forhindre utenforskapet.

Vi må få inn flere yrkesgrupper i oppveksten slik at nettopp barna har de rammebetingelsene de trenger for å utvikle seg og at de kan få oppleve en aktiv og trygg oppvekst.

Folkehelse

Tilgjengelighet til natur og aktiviteter er en forutsetning for god helse.

Hverdagen skal være fylt med muligheter og møteplasser som er inkluderende og mangfoldig slik at forutsetningene for et godt liv er til stede. Vi ønsker en enda mer langsiktig tankegang rundt hvordan vi skal få befolkningen mer aktiv og inkludert.

God folkehelse er mye mer enn å bruke/nyte Ladestien. God folkehelse er også at man KAN bruke/nyte Ladestien.

Eldreomsorg

Vi ønsker flere avlastningsplasser, korttidsplasser og enda høyere fokus på rehabilitering. For å få til dette trenger vi å bygge flere, bruke de vi har bedre og oppgradere hvor det er hensiktsmessig. Vi må ha god nok kapasitet som lar oss ha den riktige balansen i de forskjellige typene plasser og at avdelingene ikke blandes slik at brukergruppene påvirker hverandre uhensiktsmessig.

Bydelen vår trenger et helse- og velferdssenter og om dette kommer i konflikt med våre vedtak på å bevare og forhindre nedbygging og forringing av kultur- og rekreasjonsareal, vil vi sloss for at det skal være etter samfunnets behov (både vår bydel og kommunen som helhet) og ikke til boligbygging eller kommersielle interesser. Et helse- og velferdssenter med fokus på bruk av Ladestien og dens kultur- og rekreasjonsarealer som skaper oppmerksomhet utover eldreomsorgen og over i bevaring og alternative bruk av våre grønne lunger og historiske- og kulturområder er vi ikke kategorisk i mot, men da vil vi kreve medbestemmelse i tråd med hva innbyggerne ønsker og tillater i et helhetlig perspektiv.

Vi ser ingen betenkeligheter med at det er de eldre som skal få den fineste beliggenheten og tilgangen til rekreasjonsområder. Vi tror at dette vil føre til en bedre opplevelse av tilbudet de får og at det kan være en motivasjon og øyeåpner slik at veien tilbake inn i samfunnet blir litt lettere og at eldre kan være hjemme om det er det beste alternativet.

Vi støtter oss bak en jobbgaranti i kommunen som gis til alle helsefagarbeidere som utdannes i kommunen. Vi mener at sykepleiere må få være sykepleiere og gjennom en slik tankegang la de med nok og riktig kompetanse kan brukes der man trenger akkurat den kompetansen.

Tredje boligsektor

Vi har heletiden vært opptatt av at vi skal ha en tredje boligsektor som tar for seg de som ikke har økonomisk rikdom til å kunne etablere seg.

Vi jobber for at de gode prosjektene som Yrkesskoleveien og Svartlamoen skal være rettesnoren i videre utvikling av denne sektoren.

Vi ser behovet for at fremtidige boligprosjekter skal sette av nok areal for både kommunale og til den tredje boligsektoren. I tillegg til areal som skal kunne gi kommunen verktøy som kan motvirke levekårsutfordringer.

Det er mye som skjer rundt dette temaet og vi skal oppdatere med mer nøyaktig informasjon om status og i god tid før saken om den tredje boligsektoren skal opp til behandling. Denne ble utsatt i påvente av behandlingen av boligstiftelsen.