Styremedlem

Lise Gunn Eskeland

Nestleder for Østbyen arbeiderlag.
Har vært i lokalpolitikken lenge og har sittet i bystyret.
Lidenskapelig opptatt av inkludering, tilgjengelighet og byutvikling.

Hvem er hun?

Hennes største hjertesak er inkludering. For henne innebærer dette at alle innbyggere uavhengig av funksjonsgrad, etnisitet, legning osv skal kunne leve gode liv, og ut fra sin kompetanse og interesser skal ha mulighet til å delta i arbeid, utdanning, fritidsaktiviteter, kultur- og organisasjonsliv. Tilgjengelighet er en viktig faktor for samfunnsdeltakelse. Universell utforming av utearealer, friluftsområder, i bygninger og innen IKT er her sentralt. I tillegg må det være gode bistandsordninger som f.eks brukerstyrt personlig assistanse for mennesker med funksjonsnedsettelse som har behov for dette for å kunne ha god livskvalitet.

Hun er også opptatt av at samfunnet må jobbe for en byutvikling med gode bomiljø der alle aldersgrupper skal kunne leve godt sammen med mulighet for felles aktiviteter både innendørs og utendørs i nærområdet. Hun vil at det avsettes større områder til lek, ballspill, grønt-areal, kultur o.l i og nær nye boligkompleks. Skoler og barnehager er viktige arenaer som kan tas i bruk til aktiviteter på ettermiddag/kveld/helg. Noe som er i tråd med folkehelseprinsippet ift fokus på fysisk aktivitet, forebygging av fysisk og psykisk sykdom, samt ensomhet.